apamehmallshepino12

apamehmallshepino12

apamehmallshepino12

apamehmallshepino12

پرده مخمل

 

 

 

پرده مخمل

مخمل نوعی پارچه کرکی است که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته می‌شود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولاً جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کرده‌است. صفت «مخملی» اشاره مستقیم به لطافت و نرمی این نوع پرده مخمل دارد و منظور از آن «به نرمی مخمل» است.


مخمل برای دوخت لباس، روانداز تختخواب و نیز پردهٔ سالن‌های تئاتر استفاده می‌شود. روش تولید مخمل به این شکل است که دولایه پارچه با تارها و پودهای جداگانه با یک ماشین همزمان باهم بافته می‌شوند. فاصله این دو لایه می‌تواند حدود یک سانتیمتر باشد و نخ خاب با درگیر شدن بین دولایه پارچه‌ها را به هم متصل می‌نماید بلافاصله یک تیغ تیز نخ‌های خاب درگیر شده را می‌برد در اینجا لایه‌های پارچه به وسیله نخ‌های خاب بریده شده و هر کدام از لایه‌ها به یک لایه پارچه مخمل جداگانه تبدیل می‌شوند.

گفتیم که در گذشته، پارچه‌های مخمل غالبا با الیاف ابریشم بافته می‌شدند و بسیار گران‌قیمت بودند، تاحدی که تنها طبقه اشراف و نجیب‌زادگان می‌توانستند لباس‌های مخملی بپوشند. این‌طور که گفته می‌شود، گویا پارچه مخمل قبل از اینکه به اروپا برسد، تولید نساجان شرق آسیا بود و از طریق بازرگانان جاده ابریشم به کشورهای اروپایی راه یافت. خاورمیانه‌ای‌ها پیش از رواج پرده مخمل در اروپای دوران رنسانس با این پارچه خوش‌بافت آشنا بودند. تاریخ تمدن سرزمین‌های حوزه عراق و ایران کنونی حاکی از آن است که مخمل پارچه موردعلاقه اشرافیون این منطقه بود. با پیشرفت صنعت نساجی در دوره رنسانس، هزینه تولید پارچه مخمل تا حدودی مقرون‌به‌صرفه‌تر شد. در این دوره، فلورانس ایتالیا مرکز اصلی تولید پارچه مخمل بود.

همین حالا پرده مخمل را از ما بخواهید.


 

 

https://mostafaameri.com/product/%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AE%D9%85%D9%84-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B2-140x280/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد